Скасування Наказу про проведення виїзної позапланової документальної перевірки

1 січня 2015 року набув чинності Закон України від 28 грудня 2014 року № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», в якому, зокрема, норму п. 78.2. ст. 78 Податкового Кодексу України доповнено другим абзацом, імперативними приписами якого контролюючим органам заборонено проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені підпунктами 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків.

Та не зважаючи на це, слідчі підрозділи правоохоронних органів та службові особи ДФІ, в більшості випадків, не гребують можливістю призначати перевірки у суб’єктів господарювання за будь-якої наявної можливості.

Така ситуація склалася нещодавно і з одним Підприємством, що звернулося до нас по допомогу.

На підприємство завітали інспектори ДФІ та повідомили про Наказ, яким їм доручено провести позапланову документальну виїзну перевірку з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на прибуток та податку на додану вартість за період з хх.хх.2008р. по хх.хх.2008р.

Як стало нам відомо, Наказ на проведення такої перевірки було видано на підставі Постанови слідчого в рамках кримінального провадження, як це передбачено пп.78.1.11. п. 78.1. ст. 78 Податкового кодексу України, але при цьому представники ДФІ і слухати не хотіли про абзац другий п. 78.2. ст. 78 Податкового кодексу України, про який йшлося раніше.

Не зважаючи на фактичне недопущення представників ДФІ до документів у зв’язку із закінченням строків зберігання таких документів, перевірка все ж була проведена навіть без них(!).

В результаті чого було складено Акт згідно якого виявлено ряд порушень податкового законодавства, і це не зважаючи на те, що досліджувані операції, за вказаний в Наказі період, вже були об’єктом перевірки під час планової виїзної перевірки

Підприємства з питань дотримання вимог податкового законодавства, у т.ч. щодо нарахування і сплати податку на прибуток та податку на додану вартість, за період з хх.хх.2007 по хх.хх.2009 року, валютного та іншого законодавства за період з хх.хх.2007 по хх.хх.2009 року, про що складено відповідний Акт, в якому подібних порушень виявлено не було.

Нормами Кримінального процесуального кодексу України в останній редакції встановлено вичерпний перелік процесуальних дій та рішень слідчого які можуть бути оскаржені під час проведення досудового слідства, і Постанови про доручення проведення позапланової документальної перевірки серед них немає.

Таким чином було обрано шлях захисту інтересів клієнта шляхом звернення з позовною заявою до Окружного адміністративного суду з проханням визнати Наказ ДФІ про проведення виїзної позапланової документальної перевірки Підприємства протиправним та скасувати його.

Даний шлях, прогнозовано, виявився вірним, та не зважаючи на заперечення проти позову зі сторони представника ДФІ, Суд дійшов висновку про протиправність такого Наказу та скасував його своїм Рішенням.

Визнання Наказу на проведення перевірки та його скасування автоматично тягне за собою правові наслідки у вигляді правової нікчемності всіх рішень прийнятих на підставі перевірки на виконання скасованого наказу.

Тож ми вбачаємо ефективним, в подібних ситуаціях, шлях боротьби не стільки з наслідками проблеми, скільки з її першопричинами, «хворобу» легше вилікувати на ранній стадії ніж допускати ускладнень.

«Рубаймо проблему під корінь».